Blomsma_TS_CMYK-1
Blomsma_TS_CMYK1

De HBA tool bespaart HTM en GVB veel tijd en geld. Ook voor u? 

De informatie op haltes of lijnen verandert regelmatig. Dit komt bijvoorbeeld door veranderingen in dienstregelingen of omleidingsroutes door werkzaamheden. Het is van belang dat de getoonde informatie op een halte actueel is, zodat reizigers weten wanneer een bus, tram of metro op de locatie aankomt. Al deze veranderingen moeten worden voorbereid, gecoördineerd, vervaardigd en geplaatst op desbetreffende locatie. 

De aanpassingen op haltes en lijnen zijn heel bewerkelijk en het proces van omzetten van data naar reizigersinformatie vergt momenteel veel repeterend handwerk. Daarnaast door de vele haltes en lijnen is het lastig om alle informatie up-to-date te houden en wordt het snel onoverzichtelijk. Hiervoor heeft Blomsma Transit Signage een tool ontwikkeld, genaamd Halte Beheer Applicatie (HBA). Deze applicatie automatiseert het productieproces voor reizigersinformatie en maakt inzichtelijk welke informatie op iedere halte of lijn zal worden getoond. 

Hoe werkt de HBA tool? 

De eerste stap is het inladen van de data in de tool om deze te rangschikken. Daarna is het mogelijk om de data op beschikbare templates te projecteren en om specifieke haltegegevens (aantallen, maten en soorten) in te voeren. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor het printen en/of doorsturen naar digitale beeldschermen. Zodra de templates zijn ingericht kunnen deze samen met de geïmporteerde gegevens vanuit het databestand tot een schermafbeelding worden gegenereerd die men vervolgens kan controleren en accorderen. 

Halte Beheer applicatie Openbaar Vervoer

Wat zijn de voordelen van de HBA tool:

  • 24/7 de regie over het eindresultaat van alle halte uitingen.
  • Toegang (via een eigen inlog) tot het systeem om zelf wijzigingen aan te brengen.
  • U kunt zelf in het systeem 'live' voorbeelden bekijken van HVS, halteborden en vitrine.
  • Via de applicatie kunt u tests uitvoeren en wijzigingen goedkeuren.
  • Diverse zaken zelf toevoegen zoals bijvoorbeeld: voetnoten, basis template en het vermelden van aanvullende informatie t.b.v. monteurs.
  • Het systeem onthoudt wijzigingen. Dit voorkomt repeterende werkzaamheden, waardoor de tijd tot uitrol van de wijzigingen korter wordt; 
    - De kennis en ervaring van het proces en detailinformatie blijven gewaarborgd.
      
    - De HVS (pdf) van andere vervoerders worden apart aangeleverd, deze kan men nu samenvoegen om vervolgens automatisch mee te printen.
  • Producties zijn op aantallen, volgorde van de montageroute en combinatie te sorteren.
  • Plaatsen van HVS, halteborden, vitrine kan direct en efficiënt starten omdat alle informatie reeds door de applicatie is gesorteerd (sortering kan op lijnnummers).
  • De HBA tool kan overweg met de NeTex standaard
  • Voorbereiding samen met externe vervoerder inz. landelijke nummers
  • Aansturen van beeldschermen op locatie
  • In ontwikkeling is een app voor monteurs

hubspot.jpg
Gegevensbeheer3.jpg
Metro-Amsterdam2.jpg

Overzichtelijk in kaart wat er op de haltes wordt getoond 

De HBA tool helpt om een beter overzicht te krijgen wat er allemaal op de haltes en lijnen wordt getoond. Dit zorgt voor meer orde en minder foute gegevens. 

Wilt u meer informatie over onze HBA tool? Vul dan onderaan deze pagina het contactformulier in.

Gemakkelijk en zelfstandig gegevens beheren, importeren en valideren

Met de applicatie heeft u alle gegevens zelf in hand. U krijgt inloggegevens tot het systeem zodat u gemakkelijk zelf gegevens kan wijzigen. Hierdoor kunt u sneller handelen wanneer oude of verkeerde informatie wordt getoond. 

Wilt u meer informatie of een demonstratie van de HBA tool? Stel uw vraag in onderstaand contactformulier.

Helpt het verkorten van voorbereidingstijd voor terugkerende handelingen

De HBA tool onthoudt eerdere handelingen waardoor bij terugkerende handelingen de voorbereidingstijd verkort wordt. Dit werkt tijdbesparend en geeft de mogelijkheid om op andere dingen te focussen. Bij een van de vervoerders-gebruikers van de HBA tool heeft dit geresulteerd in het feit dat de doorlooptijd teruggebracht wordt van 6 naar 2 weken, het werk van controleren en voorbereiding in plaats van door 4 FTE nu door 1 FTE gedaan wordt en is de doorlooptijd van het sorteren van 1 week naar nul gereduceerd. 

REFERENTIES

GVB logo

GVB verzorgt het openbaar vervoer in en rond Amsterdam. Dagelijks reizen ongeveer 843 duizend mensen met het GVB, in de metro, tram en bus en op de veren over het IJ en Noordzeekanaal. Het doel van het GVB is: Ons doel is reizigers veilig, gastvrij en volgens dienstregeling te vervoeren. We willen ervoor zorgen dat zij zich hierbij comfortabel, geïnformeerd en gewaardeerd voelen. GVB zet al haar ervaring in om een volwaardige mobiliteitspartner te zijn voor de stad en de regio. Samen met verschillende partijen werken we aan een uitnodigend, toegankelijk en duurzaam OV-netwerk.

HTM logo

HTM spant zich in voor het beste openbaar vervoer in de regio en investeert hierin voortdurend. HTM is een zelfstandige onderneming en werkt nauw samen met de gemeente Den Haag en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), maar ook met collega vervoerders NS en RET. Op deze manier sluit het openbaar vervoer in de Haagse regio zo goed mogelijk op elkaar aan en brengt HTM haar reizigers snel en gemakkelijk op hun bestemming.

1200px-Logo_HTM.svg

HTM reduceert de doorlooptijd van productie en plaatsing van reisinformatie middelen

HTM was op zoek naar een manier om het productie- en plaatsingsproces voor diverse reizigersinformatiemiddelen bij de haltes eenvoudiger te maken. Door het gebruik van de Halte Beheer Applicatie van Blomsma Transit Signage wordt niet alleen de doorlooptijd hiervan drastisch teruggebracht, maar wordt ook het aantal handmatige (en dus foutgevoelige) verwerkingen gereduceerd. 

De Halte Beheer Applicatie werkt volgens Bert van Delft van HTM snel en overzichtelijk. Een gemiddelde dag met de HBA tool bestaat uit het gereed hebben van de juiste exports, het klaarzetten van de bestanden voor productie van de haltevertrekstaten, publieke dienstregelingen en andere reizigersinformatiemiddelen. Vervolgens worden de door de Halte Beheer Applicatie gegenereerde PDF's gecontroleerd en geeft Bert akkoord aan Blomsma voor de productie ervan. Dit proces kostte vóór het gebruik van de HBA veel meer tijd en meer controle rondes. Het kost volgens Bert even tijd voor je de HBA goed in de vingers hebt, maar eenmaal vertrouwd met de tool is hij erg krachtig en voor HTM onmisbaar geworden.

De wensen vanuit HTM inzake de toekomst en ontwikkeling van de Halte Beheer Applicatie, richten zich vooral op het kunnen omgaan met de nieuwe NeTex standaard voor dienstregelingen. Gelukkig kan Blomsma deze wens invullen, daar deze ontwikkeling nu in de laatste testfase zit voor de lancering.

wifi halte opmaat

GVB: van een kamer vol ongesorteerde informatie per dienstregeling naar één druk op de knop

GVB werkt inmiddels met de Halte Beheer Applicatie van Blomsma Transit Signage. De aanleiding hiervoor was de wens om een efficiency verbetering te bereiken. Met het verzamelen van alle informatie binnen heel Amsterdam is er de uitdaging dat er zeer veel verschillende reizigersinformatie bestaat per locatie. Uiteraard is de informatie per halte verschillend, maar als gevolg van de grootte van veel haltes/stations zijn er daarbinnen ook nog eens veel verschillende verwijzingen naar de reizigersinformatie. Door het gebruik van de HBA tool van Blomsma, is het niet langer nodig om per dienstregeling een kamer vol informatie te sorteren voordat deze geplaatst kan worden op locatie. Met de HBA tool is een 'druk op de knop' voldoende om alles automatisch geregeld te krijgen.

Ronald K. van Heningen van GVB geeft aan dat hij de HBA tool als cijfer een 8 geeft en het zeker aanbeveelt aan andere OV bedrijven. Ronald geeft aan dat er nog altijd verbeteringen aan de HBA tool gedaan kunnen worden. Hij zegt hierover: "Voor een stad als Amsterdam hebben we te maken met verschillende vervoersbedrijven en het is nu nog een uitdaging om ook de reizigersinformatie van deze bedrijven samen te voegen in de HBA tool. Ook willen we graag de servercapaciteit vergroten zodat informatie nóg sneller verwerkt kan worden". Aan beide genoemde verbeterpunten wordt op dit moment hard gewerkt door het team van Blomsma dus we hebben er alle vertrouwen in dat dit ook tot een nóg betere performance gaat leiden.

In dit nieuwsartikel uit de interne GVB krant leest u meer over het gebruik van de Halte Beheer Applicatie.

800px-GVB_Amsterdam_Logo_001.svg
Openbaar vervoer signing
Blomsma_TS_CMYK1

Over Blomsma Transit Signage

Blomsma Transit Signage voorziet haar klanten van producten en oplossingen op het gebied van reizigersinformatievoorziening, signage en decoratie van werkomgevingen.

Wij zijn een ISO9001:2015 en VCA gecertificeerd bedrijf en SIBON Erkend Signbedrijf en behoren met de status “Platinum” in het nieuwe 3M Select Graphic Provider-programma tot het hoogste niveau in het selecte gezelschap van slechts 3 signbedrijven in Nederland. Door onze nauwe samenwerking met 3M zijn wij in staat grote of risicovolle opdrachten onder langdurige garantie aan te nemen.

Door onze samenwerking met de andere divisies binnen de Blomsma Groep hebben wij voor iedere
toepassing een passende oplossing. Blomsma Groep is een bedrijf met ruim 100 FTE medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.

 

 


Halte2

Meer informatie & demo aanvraag